de HHR » Vin Iun 19, 2020 7:49 pm
Cartea este gata. Titlu: Și duminică e tot sîmbătă. E gata să-și ia zborul spre editură.
ȘI DUMINICĂ E TOT SÂMBĂTĂ...
de Adriana Bogatu și Adrian Victor Vank
(fragment din volumul în lucru )
Apare ideea. O schijă de gînd, un fragment de amintire. Încerci să te angrenezi în rutina zilnică, dar gîndul nu-ți dă pace. Zboară ca tembelul, de colo colo, crește, adună în jurul lui cioburi de amintiri, scoate din cotloanele uitate ale subconștietului: imagini, culori, mirosuri, frînturi de conversație, figuri ce le credeai uitate. Pui un film sau vrei să faci un ceai. Nu poți scăpa de zumzetul din cap. Nu poți urmări filmul. După zece minute realizezi că te uiți prin televizor în timp ce un ceainic șuieră ca nebunul pe aragaz. Deschizi laptopul, deschizi un document și te lași în voia gîndului ... Unele întrebări sînt ca viermii pentru creierul-măr. Se plimbă puțin pe suprafața lui, după care intră frontal și își sapă casele-tunel hrănindu-se cu miezul sănătos. Ajunși în mijloc, viermii-întrebări își depun ouăle din care vor ieși viermi-pui care vor mînca din același miez pentru a crește.
Într-o seară, mi-am văzut umbra pe un perete gol și aducea cu un semn de întrebare înconvoiat de răspunsuri. Poncifele critice despre viață sunt la îndemâna oricui. Culpabilizarea destinului imuabil e locul comun al exonerării sinelui, credem noi, de responsabilitatea eșecurilor. Privim lumea prin lentile afumate, ca pentru eclipsă, numai pentru a avea la îndemână justificarea neputinței de a ne uita drept în ochii celorlalți. Ne temem de orbirea de pe urmă... Când pierdem ceva, ni se face frică. Nici când găsim, nu știm să ne bucurăm. Dimpotrivă. Mimăm zâmbetul stupid, deși tot grimasa ne iese cel mai bine. La fel, rictusul care trădează incapacitatea acomodării cu exteriorul. Când ieșim din noi, golindu-ne de timp, devenim vulnerabili ca marii arși. Oameni cu pielea făcută scrum de flacăra uitată deschisă pe dinăuntru. Naturile simple probabil că sunt și cele mai senine. Mă feresc să spun ”fericite”, pentru că tocmai fericirea este apanajul omului superior, cu senzori care să-l anunțe că a atins, fie și pentru câteva clipe, un high level inaccesibil muritorilor instinctuali, fitoplanctonului. Nici naturile complicate nu sunt obligatoriu nefericite. Ceea ce le diferențiază de restul sunt supapele de salvare. Impresionante combinații ale formulelor de supraviețuire, supapele de salvare sunt spectaculoase în funcționarea lor. De la o vreme, am obosit de prea mult mine. Mi s-au tocit încheieturile sinelui de la prea îndelungatele rotiri în gol ale dilemelor colțuroase. Ar trebui să scrie și pe întrebări, ca în unele sensuri giratorii ”de maximum trei ori”. Nu scrie. Peste întrebări nu scrii nimic. Eventual, le tai cu o linie. Întreruptă, că poate te răzgândești și vrei să le mai citești o dată. Sau nu ...
Retrospectiv privind, poți descompune timpul (trecut) în cele mai mici fragmente. Timpul trecut este ca o ființă moartă întinsă pe masa de autopsie. Poți să o feliezi și să-i studiezi măruntaiele fără a putea schimba ceva. În timp ce tai și sapi în vintrele ființei îți vin în minte toate cuvintele nerostite și gesturile reprimate, întîlnirile ratate sau amînate, fețele celor pe care i-ai rănit, momentele penibile în care te-ai complăcut, bucuriile netrăite.
8 martie. Puțin înainte de pandemie. 8 Martie este ziua în care genocidul floral atinge cote îngrijorătoare. Este o hemoragie florală generalizată. Cadavrele de flori umplu plenar tarabele, florăriile și chiar supermarkeurile. În fine, la florării, chestia e normală, astea, by default, sînt măcelării de flori. Nimic funest în aparență. Florile sînt, aparent, proaspete, colorate, zîmbitoare, ca niște stripteuze conectate la aparatele de la terapia intensivă, superbe dar comatoase. Chiar și în folclorul sepulturic uman contemporan se spune, despre morți, că … ”parcă dormea”, ”ai văzut ce liniștit era” … etc. În fine, să revenim la flori. Am plecat, cu ăla mare, să luăm ceva flori moarte pentru aparținătoare. Era destul de tîrziu, așa că, am ales să mergem la mall. Ajungem. Ne învîrtim printre vînzătorii de cadavre florale și ne oprim la o tarabă unde un el și o ea au trandafiri aeszonați sub cupole de sticlă. Ăla mare face pasiune pentru un astfel de trandafir. Întreb cît costă. Costă destul de mult. Totuși, zic, nu e decît o floare moartă. Fundamental greșit, răspunde tipul de la tarabă. Sînt trandafiri vii. Trăiesc sub cupola de sticlă timp de 25 de ani dacă îi ferești de lumina soarelui și de aer condiționat, continuă tipul. Pfff, îmi zic, chestia asta are speranță de viață mai mare decît propria persoană. La insistențele celui mare, luăm trandafirul pitit sub cupolă. Să dea naiba, e ca mumia lui Lenin. Ba nu, Lenin era mort, doar că era dibaci îmbălsămat. Trandafirul nostru, cel puțin din ce spunea tipul de la tarabă, este viu. În fine, greu de crezut. Nu cred că știința a atins cote atît de înalte. Nu au reușit rușii să-l țină viu pă Lenin și vine tipul ăsta de la Brăila și zice că trandafirul o să fie viu timp de 25 de ani. În fine, e 8 martie și înghițim povestea de dragul inflației de festivisme. Vrem să intrăm la autoservire să luăm ceva de mîncare. Sîntem opriți și chestionați, la intrare, din cauză de trandafir. Ni se cere bonul fiscal. Nu avem. Clar, spune tipul subnutrit de la pază, trandafirul stă afară. Păi, e viu, zic. Tipul e isteț și precizează că nu viabilitatea este criteriul, ci bonul de casă sau factura. Lăsăm trandafirul în grija subnutritului, intrăm și cumpărăm niște ceva-uri. Ieșim, luăm dihania și mergem la mașină. Las trandafirul în grija aparținătorului, pă bancheta din spate. Îi spun să aibă grijă de dînsul. Ajungem teferi în fața casei. Cobor din turism și deschid portiera din spate cu gîndul că aparținătorul are mîinile ocupate cu trandafirul-ce-trăiește-25-de-ani-sub-clopotul-de-sticlă. Fals. Ăla mare rezemase clopotul de portieră, așa că, primul coboară trandafirul-ce-trăiește-25-de-ani-sub-clopotul-de-sticlă. Direct pă beton. Cioburile clopotului de sticlă se împăștie sub turism și restul ascuțit, rămas prins de soclul lemnos, retează capul trandafirului. Ăla mare molfăie plictisit un lays și zice că am omorît trandafirul-ce-trăiește-25-de-ani-sub-clopotul-de-sticlă. Înjur cu voce tare, în ungurește. Doi răzeși riverani se uită curioși. Zîmbesc ca boul. Zîmbesc și ei la fel. Nu mai contează. Ăla mare are o nedumerire. Cînd o să ne luăm un cîine, îi tăiem gîtul imediat, la coborîrea din mașină, sau mai întîi îl băgăm în curte?
Zilele astea de recluziune pandemică sunt și ele bune la ceva. Ai prilejul să descoperi cine și de ce îți lipsește cu adevărat. Uite că, rătăcind eu acum de una singură prin bolgiile sufletului meu, îmi dau seama (cu stupoare, ar trebui?) că nu prea-mi lipsește multă lume. ”Se sparie gândul”, vorba cronicarului. La urma urmelor, fiecare zi e doar o întoarcere la nimicul care păstrează corect aparențele. Noaptea trecută l-am auzit, în vis, pe tata care-mi repeta întruna că între viață și moarte nu ne e permisă decât o singură victorie. De regulă, tata a avut dreptate... Totul e să faci pace cu Deus absconditus și să fii chibzuit.
Lui tata, nu-i plăcea Shakespeare. Argumentat! ”Shakespeare”, spunea ăla bătrînul, ”nu era un bun comunicator, ca să transmită o chestie simplă, are nevoie de cel puțin două strofe și asta îl face plictisitor”. Îi plăceau la nebunie Poe, Dreiser și Zweig. L-am văzut rupîndu-și dantura în Kafka, o avea slabă, dantura. Revoluția l-a prins cu Shogun-ul. Toată lumea citea Shogun-ul și saliva în așteptarea Tai-Pan-ului. Richard Chamberlain fermeca tinerele gospodine ieșite din socialismul în care avortul era delict penal. Isaura a calmat spiritele și reluarea Dallas-ului a repus timpurile pe făgașul lor normal. Shakespeare zăcea în uitare. Unii spuneau că tipul este pentru elitiști. Aiurea, Shakespeare a scris pentru vulg!