Traseu:
Braila-Bucuresti-Oradea-Debrecen-Cracovia-Varsovia-Kaunas-Riga-Tallinn-Helsinki-Rovaniemi-Ivallo-Honningsvart-Capul Nord-Alta-Tromso-Trodheim-Oslo-Gotteborg-Copenhaga-Rostock-Berlin-Dresda-Viena-Budapesta-Arad-Braila. Descurajanta pare, la prima vedere, distanta pana la destinatie - aproximativ 4000 km. Ritmul de mers este unul alert pauzele au fost foarte scurte, pentru somn (fie la hotel, fie in campinguri sau, de ce nu, in masina prin vreo benzinarie) si pentru vizitele prin capitalele capitale sau alte locuri selectate anterior plecarii din tara.
DSC00646-1.jpg
Am reusit sa parasim relativ tarziu tara.Si asta din cauza birocratiei si unui blocaj de circulatie in preajma Sebesului, asa ca, in prima zi, nu am reusit sa ajungem decat pana in apropiere de Cracovia, unde am tras la un hotel de pe marginea drumului.Polonezii sunt varza la engleza, asa ca am dat-o pe ... gin dobre, gin kuie si “gin tonic”.Nu amintesc nimic despre Ungaria si Slovacia, doua tari care nu mi-au spus nimic. Am mers pana in apropiere de granita cu tarile baltice pe niste drumuri cu doua clase mai sus decat cele din tara..Am ales sa vizitam Riga si Tallinnul, acest din urma oras si pentru faptul ca de acolo urma sa luam ferryboatul catre Helsinki.Ambele capitale sunt foarte frumoase, dar pastreaza izul de capitale de state foste sovietice (aspect pe care il resimti in toate capitalele de acest fel, indiferent de incarcatura istorica pe care o au).Trecerea cu ferryboatul a fost lejera, a durat aproximativ doua ore, care s-au scurs fara sa simtim, dat fiind faptul ca vasul era imens si avea o gramada de magazine si un supermarket.Timpul nu a tinut cu noi pe parcursul traversarii, aspect semnalat in primul rand de sticlele de pe rafturile supermarketului.Cat timp vasul este in marea libera, magazinele functioneaza in regim duty free, asa ca, finlandezii profita de ocazie pentru a cumpara cantitati impresionante de alcool si tutun.La destinatie marea majoritate a celor care nu sofeaza sunt “muci”, iar in functie de buget, aleg fie sa mearga acasa, fie sa mai dea o tura prin marea libera.
DSC00587.jpgDSC00575.jpgDSC00589-2.jpgDSC00593.jpg
Prima imagine a Finlandei:
DSC00595.jpg
Helsinki, o capitala europeana in adevaratul sens al cuvantului; se circula foarte mult cu bicicleta; se pune mare prêt pe sanatate si miscare.Am nimerit in timpul crosului orasului, astfel ca, o buna parte din strazile centrului erau inchise pentru eveniment.Practic toata lumea alerga, de la tineri pana la pensionari.Am facut un tur al orasului la picior.Nici nu am simtit cum a trecut timpul, poate doar la buzunar, caci am lasat ceva euro in automatul de parcare.
DSC00608-1.jpg
Desi se inoptase, am pornit spre Rovaniemi –orasul lui mos craciun si totodata al cercului polar. Autostrazule sunt impecabile, soselele europene de asemenea. Dupa cateva ore de condus am simtit ca oboseala ma doboara asa ca am inoptat in masina, in parcarea unei benzinarii.La Rovaniemii am zabovit cateva ore in satul lui mos craciun, loc pe unde trece cercul polar.
DSC00683.jpg
Legatura dintre cercul polar si mos craciun este de genul celei dintre castelul bran si contele dracula.O gramada de magazinele oferind spre vanzare kitchuri la preturi impresionante, toate purtand marca Santa Claus.Culmea stupiditatii acestui “comert sentimental” este marcata de prezenta unor conserve cu carne de ren in mijlocul unei prezentari idilice a lui mos craciun si a renilor care ii trag sania (deci, dragii moshului, daca nu aveti ocazia sa-l vedeti pe Rudolf, il puteti gusta!)
Finlanda nu este generoasa din punct de vedere al cazarilor.Inaintand spre nordul tarii, orasele sunt ascunse in padure, existand doar "urme fine" la "drumul principal".Pe masura ce urci spre in zona polara – in aceasta perioada a anului(august)– ziua se mareste, astfel ca, poti parcurge distante mai mari evitand condusul pet imp de noapte.La vreo doua sute de kilometric de granita nordica cu Norvegia am ales sa ne odihnim la un camping.Inchirieirea unei casute – dormitor, living, bucatarie baie si sauna- costa in jur de 6o-7o de euro.Conditiile oferite nu sunt impecabile, dar sunt decente.
Dimineata am pornit pe ultimul sector de drum: Ivallo-Honnigsvard-Cap Nord (aproximativ 600 km).
Prin Finlanda drumul a decurs dupa acelasi tipic – paduri immense si distante ucigatoare intre localitati bine camuflate in spatele copacilor.Cateodata ai strania senzatie ca traversezi o tara nelocuita.O veste buna pentru romani, "puteti taia linistiti toate padurile", rezerva nordica este neatinsa !
DSC00712.jpgDSC00713.jpgDSC00714.jpgDSC00716-1.jpg
La granita cu Norvegia erau cateva semafoare "blocate" pe culoarea verde.
Soseaua este impecabila, totusi, viteza maxima admisa este de 90 km/h si este respectata de absolut toti participantii la trafic. Se pastreaza cu sfintenie distanta dintre autovehicule in timpul mersului (mersul "unul in fundul altuia" nu a fost inca descoperit de norvegieni), depasirea este o manevra execeptionala, iar curtoazia in trafic este la ea acasa.Inainte de a intra pe ultimul sector de drum spre capul nord, am trecut pe sub mare (canalul Vageroy care desparte capul nord de continent), printrun tunel de 7 km, iluminat.De fapt, intreaga Norvegie este brazdata de poduri si tuneluri impresionante, data fiind structura fiordurilor.Ultimii 13 kilometri catre capul nord sunt impresionanti,un adevarat carusel rutier, pante cu inclinatii ametitoare, hauri adanci de sute de metri la baza carora se sparg valurile marii si carduri razlete de reni pascand si privind ironic spre autoturismele care se avnta spre capatul lumii.Am ajuns la destinatie in jurul orelor 20:00.
In varful stancii capului nord se afla Nordkapphallen (sala capului nord), in interiorul muntelui, care ofera o vedere panoramica a coastei.
DSC00784.jpg
Tot aici, pe un videograf, poate fi urmarita schimbarea anotimpurilor in provincia Finmark, iar din varful capului nord incepe o carare marcata catre promontoriul Knivskellodden, cel mai nordic punct al europei (71*11`08)
Incercarea de descriere este sortita esecului, trebuie sa ai curajul sa pornesti la drum si sa vezi cu ochii tai acest loc! Sa prinzi un apua si un rasarit de soare, sa parcurgi ultimii kilometri marcat de oboseala celor 4000 aflati in spatele tau, iar dupa ultima urcare de aproape 500 de metri in panta, sa se dezvaluie splendoarea rece a capului nord (e o chestie care iti da fiori).
DSC00770.jpgDSC00771.jpgDSC00774.jpgDSC00785.jpgDSC00807.jpg
Desi eram pe drum de mai bine de 12 ore, am stat pana a apus soarele si l-am asteptat sa reapara, dupa numai doua ore de semiintuneric.La ora 2.59 am asistat la un rasarit splendid, poate cel mai frumos rasarit pe care l-am vazut vreodata.Dupa rasarit am realizat ca este momentul sa pornim spre casa.Am coborat pana la intrarea in tunel ocolind cardurile de reni ce mergeau pedant pe mijlocul soselei spre locurile de pascut, iar inainte de intrarea in tunnel, am tras pe dreapta si am dormit bustean vreo 4 ore.
DSC00810.jpgDSC00811.jpg